Gezond eten – Eet Puur Natuur

gezond eten

Wat gezond eten is, wordt heel verschillend over gedacht. De één vindt dit ende ander dat. Je hoort ook de één baat hebben bij een bepaalt manier van eten. Een ander die precies het tegenovergestelde doet heeft daar baat bij. Hoe dan ??? Het menselijk lichaam kan op veel verschillende manieren goed omgaan met voeding tot op een bepaalde hoogte.

Onze mening wat gezond eten isgezond eten

Het menselijk lichaam moet het goed kunnen verteren en er goede voedingstoffen uit kunnen halen. Je lichaam moet alle voedingsstoffen binnenkrijgen die het nodig heeft. Zo zorgt de voeding dat je lang gezond blijft.

Eet puur natuur gaat uit van de traditionele voeding. Dus eten dat niet chemisch bewerkt is. Als het bewerkt is zorgt dat het gezonder wordt zoals: vermieteren, verzuren (zuurdesembrood) en weeken.


EetPuurNatuur.nl presenteert 


DOOR MAKKELIJKE STAPJES SLANKER EN GEZONDER

Vul hieronder je naam en email in. Je ontdekt welke stapjes je kunt zetten

Afvallen

Als je wilt afvallen dan is het aan te raden om minder koolhydraten te eten. Eet meer gezonde vetten en oliën in plaats van koolhydraten. Ook moet natuurlijk minder calorieën eten dan je verbrand. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan omdat elk lichaam net wat anders omgaat het voedsel dat je eet. De calorie is de andere niet zoals calorie uit vetten, eiwitten en koolhydraten kun je niet met elkaar vergelijken.
Traditionele voeding en de andere diëten op deze website
Wij houden ons aan de richtlijnen van de bepaalde diëten. Wel zorgen we er wel voor dat het puur natuurlijke voeding zijn die ook past in het traditionele voeding wijze. Zodat je vooral natuurlijke voeding eet.

Gezond eteneet gezond

Als je alleen natuurlijke voedingsmiddelen eet ben je al heel gezond bezig. Met een leidraad van wat voor voedingsmiddelen het beste zijn en hoe je het klaarmaakt ben je er al bijna helemaal. De hoeveelheden vetten, eiwitten en koolhydraten is ook belangrijk per persoon is dit anders en wat je doel is (afvallen, sporten of gewicht constant houden) is ook een belangrijke factor.

Ook moet je bloedsuikerspiegel niet te veel pieken en dalen hebben. Als dit wel gebeurt is de kans groot dat je vet opslaat en je er langdurige ontstekingen ontstaan. Langdurige ontstekingen is verantwoordelijk voor heel veel ziektes van tegenwoordig.

In deze video wordt uitgelegd wat langdurige ontstekingen is en wat je er aan kan doen. De video is in het Engels en Chronic Inflammation betekent langdurige (chronische) ontstekingen.

Dus eet lekker vaak

Groentes
Voeding met veel antioxidanten er in zoals: blauwe bessen, kersen en kurkuma
Vette vis en supplementen als krill olie en omega 3 olie zijn goed tegen ontstekingen.

Je weet nu globaal wat gezond eten is. Nu laat ik je zien waar je allemaal op moet letten om zo gezond mogelijk te gaan eten.

In het kort zorgt deze voeding voor een betere gezondheid

  1. Natuurlijk eten en gevarieerd. Voeding zo puur en natuurlijk mogelijk.
  2. Zorg voor dat je genoeg goede voedingsstoffen eet. Zoals gezonde vetten, eiwitten, koolhydraten (waar je geen piek in je bloedsuiker krijgt) vitaminen en mineralen.
  3. Houd bloedsuiker constant aan de lage kant. Dat kun je testen met een glucosemeter na het eten van koolhydraat houdende voeding. Wat zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel is per persoon verschillend. Meten is weten.
  4. Voeding zo klaar maken dat het goed te verteren is. Sommige voedingsmiddelen zijn beter te verteren als het zoals: weken (peulvruchten en noten) en fermenteren (yoghurt, karnemelk en Kefir)

Ook belangrijk voor een gezond lichaam

A. Beweeg voldoende, maak bijvoorbeeld per dag 10.000 stappen, pak de fiets voor korte (of wat langere) afstanden, neem de trap, ga tuinieren etc.

B. Probeer stress zoveel mogelijk te voorkomen

1. Wat houdt natuurlijk eten precies in?

Wat houdt natuurlijk eten precies inHet is lastig om een echte definitie te geven van wat natuurlijke voeding is, want het valt namelijk in een vrij grijs gebied. Sommige mensen zien natuurlijke voeding als biologische voeding, anderen zien het als voedsel dat vrij is van E-nummers en weer anderen zien natuurlijke voeding als voeding die de oermens at. Voor mij is natuurlijke voeding voedsel dat zo dicht mogelijk bij de natuur staat, dat zo min mogelijk bewerkt is en dus het liefst zo uit de grond of van de boom komt of van dieren die buiten kunnen lopen en zo natuurlijk mogelijk zijn gevoed.

Of eten dat zo bewerkt is, dat het voedsel beter te verteren is of er extra gezond van wordt zoals bijvoorbeeld in het geval van fermenteren. Ik kies liever voor groenten met een zelfgemaakte saus en een visje, dan voor een kant-en-klaar maaltijd, die je in de magnetron warm maakt. Ik verkies het verse zuurdesembrood van volkoren granen boven het brood uit de supermarkt waar bloem en heel veel broodverbeteraar in zit. Geen pastasaus uit een zakje maar een saus die is gemaakt van echte tomaten en kruiden. Het fijne aan natuurlijke voeding is dat het verzadigt.

Waarom zou je voor natuurlijke voeding kiezen?

Hippocrates zei al: ”Laat voedsel je medicijn zijn en je medicijn jouw voedsel.” De meeste ziektes zijn tegenwoordig te wijten aan een ongezonde levensstijl, denk dan bijvoorbeeld aan diabetes Type 2. Maar ook een te hoge bloeddruk, kanker en hart- en vaatziekten zijn hiervan voorbeelden. Dit komt door een ongezonde voedingskeuze. Natuurlijke voeding is dus gezonder voor het lichaam. De natuurlijke voeding kan zelfs nog verbeterd worden zodat je lichaam er nog meer voedingsstoffen kan uithalen. Denk dan bijvoorbeeld aan het weken van bepaalde producten; hierdoor kan jouw lichaam nog meer profiteren van het gezonde voedsel.

Kies voor natuurlijk kwaliteit voeding

Het ene voedingsmiddel is de ander niet.

Je kunt het best biologische of dynamisch groenten, knollen, fruit, noten, zaden, peulvruchten, specerijen, volkorenproducten, kruiden, gezonde oliën en vet kopen. Omdat daar er meer voedingsstoffen in zitten en minder chemische bestrijdingsmiddelen. Als er geen of weinig chemische bestrijdingsmiddelen op en in het voeding zit hoeft je lichaam (vooral je lever) dat niet te verwijderen. De lever is al druk zat andere taken.

Vlees, eieren en zuivel kun je best van zo natuurlijk mogelijk gevoerde dieren kopen, die in een zo natuurlijk mogelijk omgeving leving. Dan krijg je de meeste goede voedingsstoffen binnen. Als een dier niet natuurlijk eet, dan ontwikkelt het minder goede tot slechte voedingsstoffen. Ook is de verhouding omega 3 en 6 dan beter van natuurlijke gevoerde dieren.

Vis kun je het best gevangen vis uit de zee eten. Die hebben op een natuurlijk manier gegeten en gezwommen. Hierdoor zit in de vissen gezondere voedingsstoffen. Ook is de verhouding omega 3 en 6 dan beter van deze dieren.

Kies voor lokaal seizoen voeding. Dat is verser. Omdat het sneller op je bord licht (laat het dus ook niet te lang in je koelkast liggen). Hoe minder lang het duurt voordat je het eet zal er minder voedingsstoffen verdwijnen. Ook is het beter voor het milieu (als het niet uit een verwarmde en of verlichte kas komt)

Eet zo veel mogelijk voeding uit de volle grond. In de grond zit meer natuurlijke voedingsstoffen voor de planten/ bomen. Hierdoor zitten er ook meer voedingsstoffen in de voeding die je eet. Voeding uit de kas die niet in de volle grond staan zijn dus minder gezond. Zowel voor het menselijk lichaam als voor het milieu (verwarmd en of verlichte kas).

Zorg voor dat je genoeg goede voedingsstoffen eet

Goede voedingstoffenJe lichaam heeft veel voedingsstoffen nodig om optimaal te werken. Het gaat dan om vitaminen, mineralen, vetten, koolhydraten (zetmeel en suikers) en eiwitten (aminozuren) in totaal zijn er 50 voedingsstoffen. Als je voeding goed varieert krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

Deze voedingsmiddelen zorgen een gevarieerde voedingsstoffen

Je kunt bijvoorbeeld dit per dag eten:

  • Bladgroenten 200 tot 300 of meer
  • Andere soorten groenten 350 gram of meer, als er 5% of meer koolhydraten in zit kun je als je gezond wil eten (en afvallen) je bloedsuiker meten als je geen piek in je bloedsuiker krijgt
  • Vlees of vis 75 tot 200 gram per dag, of een paar keer per week
  • Fruit 50 tot 300 gram per dag, als je gezond wil eten (en afvallen) moet je bloedsuiker meten als je geen piek in je bloedsuiker krijgt
  • Noten en zaden 50 gram
  • Eieren 2 tot 4
  • Gezonde oliën en vet 25 tot 120 gram
  • Zuivel 150 tot 350 gram, als je gezond wil eten (en afvallen) moet je bloedsuiker meten als je geen piek in je bloedsuiker krijgt
  • Knollen 75 tot 125 gram, als je gezond wil eten (en afvallen) moet je bloedsuiker meten als je geen piek in je bloedsuiker krijgt
  • Kruiden en specerijen 2 theelepels of meer
  • Volkorenproducten 100 tot 150 gram, als je gezond wil eten (en afvallen) moet je bloedsuiker meten als je geen piek in je bloedsuiker krijgt
  • Peulvruchten 50 tot 100 gram, als je gezond wil eten (en afvallen) moet je bloedsuiker meten als je geen piek in je bloedsuiker krijgt

Je kunt bijvoorbeeld dit per dag drinken:

  • Water naar behoefte
  • Koffie1 tot 2 koppen 
  • Thee1 tot 2 glazen 
  • Smoothies 1 tot 2 
  • Kruiden thee naar behoefte
  • Citroensap (2 el) + appelazijn (1 el) met water na behoefte

Voedzaam Traditioneel Voedsel (Weston Price)

 

Deze voedingsmiddelen zijn goed voor je

  • Eiwitten
  • Biologisch vlees van buiten lopende dieren die daar natuurlijk eten, ook de organisch vlees van deze dieren. 
  • Wilt gevangen vis uit schone wateren
  • Schaaldieren uit het seizoen en viseieren
  • Eieren van kippen die natuurlijk hebben gegeten
  • Gekiemde of geweekte biologisch noten en zaden
  • Biologisch peulvruchten op de juiste manier geweekt en gekookt. Als je gezond wil eten (en  afvallen) moet je bloedsuiker meten als je geen piek in je bloedsuiker krijgt.
  • Biologisch gefermenteerde sojaproducten in kleine hoeveelheden
  • Zuivel van buiten lopende dieren die daar natuurlijk eten. Je moet het goed kunnen verteren.  Als je gezond wil eten (en afvallen) moet je bloedsuiker meten als je geen piek in je bloedsuiker krijgt. Eet volle zuivel, dit is beter te verteren. 

    Vetten
  • Roomboter en room (niet te warm maken) van buiten lopende dieren die daar natuurlijk eten, bij voorkeur rauw en gefermenteerd;
  • Rundervet  van buiten lopende dieren die daar natuurlijk eten
  • Reuzel  van buiten lopende dieren die daar natuurlijk eten 
  • Eendenvet van buiten lopende dieren die daar natuurlijk eten
  • Ganzenvet van buiten lopende dieren die daar natuurlijk eten
  • Extra virgin olijfolie Biologisch 
  • Ongeraffineerde lijnzaadolie biologisch 
  • Koudgeperste walnootolie biologisch 
  • Koudgeperste kokosolie biologisch (the withe pearl)

    Koolhydraten
  • Biologisch industrieel onverwerkt graan producten die juist behandeld zijn geworden zodat de phytaten er uit zijn verwijderd, zoals zuurdesembrood, en gekiemd granenbrood en geweekte of gekiemde granen
  • Geweekte en gefermenteerde bonen zoals linzen, bonen en kikkererwten
  • Biologisch fruit zowel rauw als gekookt en gefermenteerde groenten met mate. Als je gezond wil eten (en  afvallen) moet je bloedsuiker meten als je geen piek in je bloedsuiker krijgt
  • Biologisch groenten, zowel rauw als gekookt of gefermenteerde. Als je gezond wil eten (en  afvallen) moet je bloedsuiker meten als je geen piek in je bloedsuiker krijgt

    Dranken
  • Water naar behoefte liefst gefilterd hoog mineraalhoudend water
  • 1 tot 2 smoothies
  • Kruiden thee naar behoefte
  • Citroensap (2 el) + appelazijn (1 el) met water na behoefte
  • Melkzuur gefermenteerde dranken bereid uit graan of fruit. Als je gezond wil eten (en  afvallen) moet je bloedsuiker meten als je geen piek in je bloedsuiker krijgt
  • Vlees- of groentebouillons

    Overige
  • Ongeraffineerd zeezout
  • Rauw azijn biologisch
  • Specerijen biologisch 
  • Verse kruiden biologisch 
  • Natuurlijk gefermenteerde biologische soja sauzen
  • Natuurlijke vissaus biologisch

Download deze voedingsadviezen als pdf.

3. Bloedsuiker constant aan de lage kant houden

Koolhydraat arm eten is persoonlijk

Zoals je kunt zien wat je per dag kan eten bij groenten, fruit, knollen, volkorenproducten, peulvruchten is het aan te raden om te meten wat je bloedsuikerspiegel is. Je kunt veel vinden op het internet (of waar dan ook) waar je bloedsuikerspiegel snel zal stijgen. Maar het onderzocht dat dit heel persoonlijk is. De één zal van een ijsje een hele snelle piek in de bloedsuikerspiegel krijgen en de ander die hetzelfde ijsje eet een normale bloedsuikerspiegel waarden hebben.

Hoeveel koolhydraten moet je eten

Als je wilt afvallen is dit heel weinig bij keto is dit 0 tot 50 gram en bij koolhydraatarm dieet is dit 50 tot 100 gram koolhydraten per dag. De voeding die je eet als je wilt afvallen moet niet zorgen voor een piek in een bloedsuikerspiegel.

Test je bloedsuiker

Test je bloedsuikerAls je zeker wilt weten dat je bloedsuiker niet omhoog schiet na een maaltijd (wat voor maaltijd maakt niet uit) dan kun je bloed meten. Normaal zal je bloedsuiker rond de 3,1 tot 6,1 als je niet gegeten hebt. Na 2 uur zal die onder de 7,8 (sommige zeggen 9.0) moeten zijn. Als je gezond bent dan zal je bloedsuiker tussen de op zijn hoogst 6,1 en 7.0 zitten bij langzame koolhydraten is rond de 2 uur na het eten. Dit is een mooi streven om dit te bereiken. Als je langere tijd een hoge bloedsuikerspiegel boven de 7.8 dan is dat zeer ongezond. Voor sommigen wijken deze maten iets af die kunnen bij 3,5 al klachten krijgen (slap voelen, duizeligheid).

Test een paar weken lang je bloedsuiker zodat je weet wat je kan eten zonder een piek in je bloedsuiker te krijgen. Maak het goed overzichtelijk wat je wel en niet kan eten. Vaak helpt het om vet toe te voegen bij koolhydraat voeding. Dan zal je waarschijnlijk minder snel een piek in bloedsuiker hebben maar meten is weten.

Als je gezond wil eten en je gewicht constant wil houden is 22 tot 40% uit koolhydraten per dag een mooi streven. Hierbij geldt ook, weet wat je kan eten zonder een piek bloedsuiker te krijgen.

Hoeveel eiwitten, koolhydraten en vetten eten (macro’s) eten

Als niet hoeft af te vallen is dit een goed uitgangspunt. Zolang je geen pieken in je bloedsuiker hebt en natuurlijke voeding eet en veel varieert met voeding.

28 – 47 % uit vet
19 – 35 % uit eiwitten
22 – 40% uit koolhydraten

Dit is hetzelfde al de oermens at en dat is een heel natuurlijke manier van eten. Daar is ons lichaam gek op een natuurlijke manier van eten. Zo zal je een gezonde mogelijk lijf krijgen als je dit doet.

  • Eet zoals de bovenstaande aanbevelingen eiwitten, koolhydraten en vetten
  • Eet gevarieerde natuurlijke voeding
  • Eet gevarieerde natuurlijke voeding
  • Eet uit het seizoen en zo lokaal mogelijk
  • Maak het op de juiste manier klaar
  • Zorg dat je geen pieken in je bloedsuiker hebt (meten is weten)
  • Beweeg voldoende (dit heeft meerdere voordelen)

Wil je afvallen verlaag de koolhydraten en eet wat meer gezonde vetten.

Hoe meet je macro’s en micro’s (vitamines en mineralen)

Het bijhouden van je macro’s heb je vele app voor zoals fatsecret.nl een priema app. Maar met deze apps kun je niet je micro’s bijhouden. Daarvoor kan ik maar 1 app vinden die dat goed doet en dat is https://cronometer.com helaas niet in het Nederlands maar Engels.

Hier kun je invoeren wat je eet en je hebt een goed overzicht wat je macro’s en micro’s zijn globaal gezien. Het is niet 100 % omdat er veel verschillen zitten in voedsel de 1 heeft meer voedingsstoffen dan de ander. Dit komt door ander grond andere voeding etc. Je krijgt wel duidelijk beeld wat je ongeveer binnen krijgt.

Doe dit vooral in het begin als je een ander eetpatroon aanneemt. Je krijgt dan goed beeld wat je per dag zal moeten eten om de juiste hoeveelheden te eten. Ook zie je als je genoeg gevarieerd eet.

4. Voeding zo klaar maken dat het goed te verteren is

Gezonde bereidingsmethoden Het is belangrijk om je voeding te bereiden met gezonde bereidingsmethoden zodat de ongezonde voedingsstoffen grotendeels verwijderd worden en de goede voedingsstoffen worden behouden of zelfs worden verbeterd. Je kunt veel leren van primitieve mensen. Zij hebben van alles geprobeerd om eten zo goed mogelijk verteerbaar te maken. Hierdoor blijven ze gezonder en hebben ze meer energie. Door eeuwenlang zo te eten, hebben ze heel veel goede bereidingswijze bedacht. Het is nu ook onderzocht door wetenschappers en zij komen ook tot de conclusie dat het eten er beter van wordt.

Fabrieksvoedsel

Daar kunnen de voedingsfabrikanten van tegenwoordig nog wat van leren. Die maken de voeding juist zo dat het minder goed te verteren is en ze halen goede voedingsstoffen eruit zodat het vaak ongezonder wordt.

Ze stoppen er vaak chemische stoffen (onder andere E-nummers) in, die het product slechter maken maar het wel beter laten smaken en het langer houdbaar maken, het aantrekkelijker eruit laten zien en dat de producten zo makkelijk mogelijk door de consument bereid kunnen worden.

Daarom raad ik je aan om op een zo natuurlijk mogelijke manier te eten

En bereid de voeding zo, dat je de goede voedingsstoffen zo min mogelijk laat verdwijnen en dat je de slechte voedingsstoffen zo veel mogelijk eruit haalt. Ook kun je voedingsmiddelen zo bewerken dat het gezonder wordt voor je darmen (fermenteren). Op onze website kun je verschillende methoden vinden zodat jij hier ook kan profiteren. Het kost voor de meeste methoden niet heel veel voorbereiding.

A. Beweeg voldoende

Beweeg voldoendeDoor meer te bewegen en op de juiste manier te sporten, wordt je gezonder. Je lichaam is gemaakt om veel te bewegen, dus doe dit dan ook vaak en veel.

Sporten

Is een ander verhaal; sport op je eigen niveau en doe gewoon wat je leuk vindt! Maak het zo fijn mogelijk voor jezelf. Als je vaak heel intensief sport dan krijgt je lichaam veel stress te verduren en is dat niet altijd gezond.

Als je snel wilt afvallen kun je het best beste twee tot drie keer per week een krachttraining of HITT-training van max. 60 minuten in je routine opnemen.

Bewegen
Ga rustig zwemmen of fietsen. Dan komt je hartslag op een niveau van 60% van je maximale hartslagen dit zorgt ervoor dat je lichaam de voeding beter verbrand. Je lichaam heeft dit nodig om optimaal kunnen presteren. De aanbevolen tijd per dag te bewegen is 30 tot 45 minuten rustig lopen, fietsen of zwemmen.

Betrek gewoon het hele gezin of je vrienden bij deze activiteit en je zult versteld staan hoe de combinatie van natuurlijk eten met bewegen werkt en hoeveel energie het je oplevert. Zet hem op, trek je wandel- of sportschoenen aan en ga ervoor.

Bewegen en je bloedsuikerspiegel
Je kunt door te bewegen je bloedsuikerspiegel zo laag mogelijk houden. Dit komt omdat je cellen door te bewegen gevoeliger worden. De piek in je bloedsuikerspiegel wordt ook minder als je op de juiste manier beweegt. Vaak kun je door bewegen en sporten de medicijnen voor diabetes Type 2 sterk verminderen of je hebt ze zelfs helemaal niet meer nodig hebben. Dit gaat wel samen met gezond eten.

Maak bewegen je tweede natuur!

B. Wat is stress en hoe wordt het veroorzaakt?

Stress meterTegenwoordig zijn we in ons dagelijks leven erg druk. We lopen dan ook vaak genoeg op onze tenen om alle taken die we hebben te kunnen volbrengen: een goede prestatie neerzetten op het werk, het huishouden runnen, voor de kinderen zorgen en daarnaast hebben veel mensen ook nog een druk sociaal leven. Ook krijgen we vandaag de dag veel informatie via het internet en de sociale media binnen.

Al deze mentale prikkels en prikkels uit de omgeving kan het lichaam niet verwerken, omdat het lichaam nog niet gebouwd is op de hoeveelheid prikkels, die we tegenwoordig binnen krijgen die dan stress veroorzaken. Dit niet de enige vorm van stress, het overlijden van een bekende of een andere tragische gebeurtenis levert ook stress op. Dat zijn allemaal stressfactoren van buitenaf. Wil je meer weten over stress klik dan op de link Wat is stress en hoe wordt het veroorzaakt?


Artikelen
No related posts for this content
Click Here to Leave a Comment Below 0 comments