Is bewerkt voedsel net zo gezond als vers eten?

In de Nederlandse samenleving, waar in biologisch eten steeds meer een gewoonte aan het worden is, staat vers eten algemeen bekend als de meest gezonde keuze. Maar is dit wel altijd het geval?

Veel mensen denken dat in vers eten meer vitamines en mineralen zitten dan in bewerkt voedsel. Dit is echter niet altijd het geval. In groente en fruit uit blik of pot kunnen evenveel vitaminen en mineralen kan bevatten als verse groente en fruit. Soms zelfs meer, aangezien vitamine C, een vitamine die veel in groente en fruit zit, wateroplosbaar is.


EetPuurNatuur.nl presenteert 


DOOR MAKKELIJKE STAPJES SLANKER EN GEZONDER

Vul hieronder je naam en email in. Je ontdekt welke stapjes je kunt zetten

Dat betekent dat de vitamine C langzaam oplost in de lucht als de groente of fruit direct wordt blootgesteld aan de lucht, zoals in de supermarkt. Helaas wordt wel vaak suiker en zout toegevoegd aan producten uit blik of pot, zodat ze langer houdbaar blijven. 

Dit maakt deze producten weer ongezonder. Het is echter niet bewezen dat mensen die vaak groente en fruit uit blik of pot eten, een hogere suiker- en zoutinname hebben dan mensen die voor verse groenten en fruit kiezen.

Gezonde keuzes

Het feit dat groenten en fruit uit blik of pot even veel vitamines en mineralen bevatten als de verse varianten, is goed nieuws voor als je een druk leven hebt. Veel mensen hebben weinig tijd en willen zodoende niet dagelijks naar de supermarkt gaan om verse groenten te kopen, ze te snijden en dan iedere dag nieuwe, uitgebreide (dieet)recepten klaar te maken. Het is een stuk makkelijker en sneller om een blik groente open te trekken en dit aan de warme maaltijd toe te voegen. Of om een blik fruit open te trekken zonder de schil eraf te hoeven snijden en de pitten eruit te halen.

Tips

Als jij zo iemand bent, lees dan de volgende tips: voor zowel groente als fruit uit blik/pot zijn er namelijk opties om het toegevoegde suiker- en zoutgehalte extra te beperken: –Groente: kies voor groente met weinig of zonder toegevoegd zout. De voedingswaarden staan op het pot/blik. Als er geen groenten met weinig of zonder toegevoegd zout beschikbaar zijn, maak de groenten dan goed schoon voordat je ze eet. Dit kan ervoor zorgen dat je 40 procent minder binnenkrijgt van het toegevoegde zout. –Fruit: kies voor fruit op eigen sap in plaats van fruit op siroop. Dan krijg je het natuurlijke suiker dat in het fruit zelf zit binnen, in plaats van ongezonde, toegevoegde suikers. Als je hier op let is het geen ramp om af en toe eens groenten uit een potje te eten, maar kies waar mogelijk is voor vers en was je groenten ( en fruit ) altijd goed, dan weet zeker dat je een minimaal aantal vreemde stoffen binnenkrijgt!   Wil jij tips om snel 10 kilo af te vallen? Klik dan hier!    

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

 Wil jij slanker en gezonder zijn ?

Door kleine gemakkelijk stappen te zetten

  


Je gegevens zijn 100% veilig