Waarom blijven we voeding eten die ons dik en ongezonder maakt

Gezond of ongezond eten

In dit artikel lees je alles over gezonde en ongezonde voeding en waarom we ongezond blijven eten!

Ongezonde voeding is goedkoop en eenvoudig klaar te maken

Fastfood is, vergeleken met gezonde voeding zoals fruit, grasgevoerd vlees en  gezonde vetten erg goedkoop. Voor slechts een paar euro kun je een volledige fastfood maaltijd bestellen, terwijl gezonde voeding veel duurder is. Bovendien kost het bereiden van een gezonde maaltijd ook vaak meer tijd en meer moeite. Kant-en-klare maaltijden zijn in elke supermarkt verkrijgbaar en zelfs in het kleinste dorp is er wel een snackbar te vinden

Ongezonde voeding is verslavend!

Door ongezonde voeding voelen we ons vaak tijdelijk beter. Als we ons slecht voelen, grijpen we sneller naar een ongezonde snack. Wanneer je regelmatig fastfood eet, ontstaan er signalen in je hersenen die te vergelijken zijn met de signalen van een drugsverslaving. Je kunt op die wijze een verslaving voor ongezonde voeding ontwikkelen.

Vroeger was een overvloed aan eten trouwens niet vanzelfsprekend. Vet en suikers waren van groot belang omdat het voor brandstof, energie en warmte in het lichaam zorgde. Vanwege deze genetische redenen verlangt ons lichaam nog steeds naar vet en suiker. Gezonde vet is heel gezond maar je moet er natuurlijk ook niet te veel van eten. 

De invloed van de sociale omgeving

Ongezond eten is sociaal geaccepteerd én aangeleerd. We eten wat ons geleerd wordt en we eten vaak op dezelfde manier zoals onze ouders dat doen. Dat zien we al bij kinderen, die de eetgewoonten van hun ouders automatisch overnemen.

Ook is ongezonde voeding algemeen geaccepteerd. Het is bijvoorbeeld heel normaal geworden om op verjaardagen gebak te eten. En tijdens een gezellig avondje allerlei ongezonde snacks en alcohol te nuttigen. Je vindt het normaal, omdat je omgeving het nu eenmaal ook doet.

Wat kun je doen om zo makkelijk mogelijk gezond te eten

  • Zorg dat je mensen om je heen je steunen. En het liefst dat je mensen ook gezond eten. Je aanspreken als je iets ongezond eet in plaat van gezonds wat vaak gebeurt.
  • Maak een weekmenu. Dan heb je de juiste ingrediënten  in huis om de hele week lekker gezond te eten. En plan wanneer je wat maakt als je wat meer tijd hebt kun je voorbereidingen doen voor meerdere recepten.
  • Bedenk een goede motivatie om gezond te eten. Als je een dag hebt wanneer je geen zin hebt om gezond te eten. Denk dan aan je motivatie waarom je het doet. Dan wordt het makkelijker om toch de stap te zetten om gezond te eten.

Veel onduidelijkheid over wat is gezond eten

Voedingsdeskundigen geven verschillende adviezen en meningen op het gebied van gezonde voeding. Gek genoeg spreken ze elkaar vaak tegen. Daardoor weet je nog steeds niet wat een gezond voedingspatroon is. Voor veel mensen is dat een reden om het maar te laten versloffen en niets aan hun voedingspatroon te veranderen.

Ontdek wat gezond eten is

Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk om er achter te komen wat gezonde voeding is. Kijk naar blankbevolkingsgroepen die gezond zijn, veel energie hebben en gezond oud worden zonder veel ouderdomskwalen. Combineer dit met de nieuwste wetenschappelijke onderzoeken.

Dr. Price reisde de hele wereld over om de geheimen van gezonde bevolkingsgroepen te ontdekken. Daarnaast bestudeerde hij talloze onderzoeken over voeding en ziekten. Dit alles om er achter te komen welke voeding je kunt eten om zo gezond mogelijk te worden en blijven.

Een opvallend resultaat is dat primitievere volken vaak het gezondst zijn.  Er zijn veel verschillen wat zij eten maar ook hebben ze wat overeenkomsten.

Wat kun je wel eten?

  • Eet zoveel mogelijk natuurlijk voedsel dat onbewerkt is.
  • Kies voor rundvlees, lamsvlees, gevogelte en eieren van dieren die op de weide of in de een natuurgebied lopen.
  • Eet bij voorkeur wilde vis en schaaldieren uit koud water.
  • Maak rijkelijk gebruik van dierlijke vetten, zoals bijvoorbeeld boter.
  • Gebruik geen geraffineerde olie en vetten zoals: verwarmde plantaardige olie (uitzondering kokosolie), ontgeurde olie en olie die minder smaak heeft door de bereiding.
  • Kies altijd voor verse groenten en fruit, het liefst biologisch.
  • Gebruik granen en noten die op een goede manier bewerkt zijn, zoals: geweekt, gekiemd of verzuurd. Daardoor worden de antivoedingsstoffen vermindert. Als je wilt afvallen kun je het best je bloedsuiker testen. Als het niet te hoog wordt of heel lang hoog blijft door  de granen.
  • Maak altijd gebruik van natuurlijke zoetstoffen zoals stevia, kokosbloesem of rauwe honing. Gebruik dit echter ook met mate.

Weet je niet precies waar je moet beginnen? Dan kun je de challenge natuurlijk eten gaan doen. Bekijk het hier als het iets is voor jouw.
————————–

 

Deel Het Op
Click Here to Leave a Comment Below 0 comments